Blogin taustaa

Tämä blogi on myös kandidaatintutkielma. Tutkielmamme aiheena on "NVC konfliktitilanteiden ratkaisemisessa ja ennaltaehkäisyssä koulumaailmassa - teoreettinen katsaus ". 

Tutkimuskysymyksemme on "Millaisen mallin NVC tarjoaa koulumaailman konfliktejen ratkaisuun ja ennaltaehkäisyyn?" 

Blogimme on perustaltaan kandidaatintutkielman kriteerit täyttävä teoreettinen katsaus NVC:hen, sen historiaan, sovelluksiin, siitä tehtyihin tutkimuksiin sekä mallin osiin. Samaan aikaan blogimme toimii myös tietopakettina NVC:stä kiinnostuneille. Ideamme blogiin lähtikin siitä ajatuksesta, että halusimme tutkielmastamme olevan hyötyä mahdollisimman monelle. Koska tutkielmamme on teoreettinen katsaus ja seikkaperäinen selonteko NVC:stä, se vastaa itsessään ja yhtenä kokonaisuutena myös tutkimuskysymykseemme siitä, millaisen mallin NVC tarjoaa. Materiaalin tutkielmaamme olemme hankkineet lukuisista eri lähteistä, alan kirjallisuudesta, julkaisuista sekä internetistä. Olemme rajanneet esittelemämme materiaalin aihealueen käsittelemään NVC:n toimivuutta konfliktinratkaisun ja ennaltaehkäisyn saralla yleisesti, sekä sen soveltamista koulumaailmaan. 

Tutkielmablogissamme arvioimme NVC:n toimivuutta konfliktinratkaisussa koulun arjessa, rakennamme mallin käytöstä kokonaiskuvaa, pyrimme tunnistamaan sen käyttöön liittyviä hyötyjä sekä mahdollisia ongelmia ja kuvaamme konfliktinratkaisun kenttää. Samalla tuomme blogissamme NVC:n oppeja kaikkien niistä kiinnostuneiden saataville. Lähtökohta tutkielmallemme ja teoreettiselle katsaukselle on olettamuksemme NVC:n vuorovaikutus- ja konfliktinratkaisumallien hyödyllisyydestä koulumaailmassa ja opettajan työssä. Toivommekin että jokainen asiasta kiinnostunut opettaja voi löytää ja ammentaa blogimme kautta eväitä omaan työhönsä, vuorovaikutukseensa ja konfliktinratkaisuunsa.

Kiinnostuimme NVC:stä nähtyämme Internetissä kolmen tunnin videon Marshall Rosenbergin San Franciscossa pitämästä luennosta (URL 1, katsottu 1.9.2012).  Rosenbergin videossa kertoma vaikutti käytännölliseltä ja järkevältä. Se oli radikaalisti erilainen perinteiseen ja totuttuun vuorovaikutukseen verrattuna. Aloimme pohtia, miksi näitä taitoja ei opeteta luokanopettajakoulutuksessa? Valtaosassa kouluja suuri osa ajasta kuluu oppilaiden ongelmien ja konfliktitilanteiden ratkaisemiseen, joihin opettajat eivät mielestämme ole juuri saaneet koulutusta. Olemme kuulleet sanottavan että suomalaiset lapset omaavat menestyjien tiedot, mutta syrjäytyneiden asenteet. Uutisista kuulemme usein suomalaisten kouluikäisten pahoinvoinnista. Halusimme perehtyä NVC:hen, joka mielestämme voisi mahdollisesti tarjota työkaluja konfliktinratkaisuun sekä tarjota avoimemman ja terveemmän pahoinvointia ehkäisevän vuorovaikutusmallin kouluun. Emme muista opettajan juuri koskaan kysyneen meiltä “mitä sinulle kuuluu?”, tai “miltä tuntuu?”. Olemme kokeneet, että tunteista ja tarpeista ei ole kouluissa juuri puhuttu. Tämä voi mielestämme vaikuttaa siihen, ettei moni vielä aikuisiälläkään koe mielipiteidensä tai tarpeidensa olevan merkityksellisiä. Tämä voi osaltaan selittää sitä, miksi joistakin oppilaista tulee niin sanottuja “passiivisia kansalaisia”, jotka eivät ilmaise mielipiteitään eivätkä ole kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista.

Aiheemme pohjaa pitkäaikaiseen kiinnostukseemme kokonaisvaltaista hyvinvointia kohtaan sekä kiinnostukseemme luoda elämää rikastuttavia ja rakastavia ihmissuhteita. Konfliktinratkaisuun on olemassa monia keinoja, mutta me olemme eniten kiinnostuneita sellaisesta menetelmästä, joka tarjoaa syvällistä ratkaisukeskeisyyttä sekä ihmisenä kehittymisen mahdollisuutta.

Tutkielmablogimme olemme pyrkineet rakentamaan selkeään muotoon. Blogissamme on neljä pääotsikkoa, "Johdanto", "NVC", "Muuta" ja "Materiaalit". Johdannossa annamme yleiskuvan tutkielmastamme ja blogistamme. NVC -otsikon alta löytyy tietoa NVC:stä, sen taustoista ja sen käytännön harjoittamisesta. Avaamme käsitteinä aihepiirin kannalta keskeiset käsitteet. NVC -otsikon alta löytyy myös koottuja kokemuksia NVC:stä  ja esittelemme lyhyesti tehdyn tutkimuksen kenttää kokonaisuudessaan, sekä muutaman esimerkki tutkimuksen. "Muuta" -osiossa esittelemme kaksi verrattavissa olevaa konfliktinratkaisu menetelmää, intressipohjaisen sovittelumallin ja Gordonin menetelmän, pohtien niiden yhtäläisyyksiä ja eroja NVC:hen verrattuna. Lisäksi luomme katsauksen siihen mitä opetussuunitelmassa kerrotaan konfliktejen ratkaisusta ja vuorovaikutuksesta. "Pohdinta" -osiossa pohdimme miten tutkielmamme ja blogimme vastaavat tutkimuskysymykseemme, sekä kerromme oman näkemyksemme NVC:n tarkoituksesta. "Materiaalit" - otsakkeen alle olemme koonneet laajasti NVC:hen liittyviä artikkeleita, tutkimuksia, kuvia ja videoita.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti