Pohdinta

Tarkoituksenamme oli pohtia NVC:n soveltuvuutta ja tehokkuutta koulumaailman konfliktien ratkaisemisessa sekä ennaltaehkäisyssä. Lähdimme kartoittamaan NVC:tä yleisemmin laaja-alaisen näkökulman saamiseksi ja näkökulmamme oli erityisesti siinä miten NVC olisi sovellettavissa koulumaailmaan.

NVC-prosessi tarjoaa mielestämme tärkeitä ja tehokkaita työkaluja opettajille, jotka haluavat ennaltaehkäistä ja ratkaista konflikteja. NVC toimii vuorovaikutustaitojen kehittämisessä, sekä avoimemman ja turvallisemman emotionaalisen ilmapiirin ja keskustelukulttuurin luomisessa. NVC:n päämääränä on myös se, että oppilaat oppisivat itsekkin ratkaisemaan ja toiminnallaan ennaltaehkäisemään konfliktitilanteita. Sen vuoksi mallia ei voi suoraan  verrata esimerkiksi useissa suomalaisissa kouluissa toimivaan KiVa kouluun, jossa painopiste on jo ilmenneen kiusaamisen vastustamisessa. Vaikka KiVa-koulu on epäilemättä ollut suurena apuna kiusaamisen vähentämisessä, on aiheellista tarkastella sen mallin lähtökohdan eroavaisuutta suhteessa NVC:hen. KiVa-koulu ohjelman yhtenä olennaisena komponenttina on vastarinta ja puolensa pitäminen kiusaajaa vastaan. NVC:ssä taas nähdään ettei konfliktia tai sen aiheuttajaa vastaan tarvitse taistella tai puolustautua, vaan on luotava kaikki konfliktin osapuolet tasapuolisesti huomioiva avoin ja empaattinen keskusteluyhteys. Onnistuakseen tämä vaatii varsinkin alussa tietoisen ja osaavan aikuisen tai opettajan läsnäoloa ja johtajuutta tilanteen ratkaisemiseksi. NVC:ssä ei aseteta kovaa kovaa vastaan vaan lasketaan aseet ja saadaan näin tarpeiden tunnistamisen kautta esiin konfliktien osapuolten ymmärtävä ja empaattinen ydin. NVC ei näe, eikä erottele konfliktin osapuolia syyllisiksi ja uhreiksi vaan pyrkii näkemään ettei mikään ole henkilökohtaista vaan taustalla on yksilöiden pyrkimys täyttää sen hetkisiä tarpeitaan. NVC:n mukaan kiusaaja ei kiusaa pahuuttaan, vaan kiusaaminen on merkki kiusaajan omasta pahasta olosta, joka taas kumpuaa kiusaajan täyttymättömistä tarpeista. Kiusaava oppilas voi kokea esimerkiksi turvattomuutta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö kiusaaminen olisi tuomittavaa. Kiusaaminen on tekona ehdottomasti tuomittava ja se on väärä ja tuhoava tapa saada omat tarpeet täytetyksi. Tästä huolimatta, kiusaajaa ymmärtämällä voidaan todeta ettei kiusaaminen lopulta johdu pahuudesta, vaikka toiminta voi olla tuomittavaa, ei ihminen itse ole tuomittava, jokainen toimii kuten toiminnan hetkellä parhaiten taitaa. Olemme samoillla linjoilla NVC:n lähtökohtien kanssa siitä, että pahuus on vain myytti. Sen sijaan että aletaan taistella "pahaa" käytöstä vastaan onkin parempi riisua pahantekijä aseistaan, luomalla turvallinen ilmapiiri ja selvittää mikä on tuomittavaan käytökseen ajava syy, toisin sanoen mikä täyttymätön tarve ajaa tuomittavaan toimintaan.

Vietäessä NVC:tä kouluihin on olennaista opettaa sitä sekä opettajille että oppilaille. Kuitenkin ensisijaisesti opettajille, sillä he ovat avainasemassa auktoriteettinsa vuoksi ja toimivat automaattisesti esimerkkinä ja keskustelujen johtajana sekä tilanteiden ratkaisijana luokassa. NVC:tä kouluun vietäessä on tehokkainta opettaa sitä koko koulun henkilökunnalle, jotta uudesta avoimemmasta tavasta ratkaista ja ennaltaehkäistä konflikteja tulisi yhtenäinen. Uskomme että NVC:n avulla opettajan on mahdollista luoda luokkaansa empaattinen ja avoin keskustelukulttuuri. NVC voi toimia työkaluna jonka avulla saadaan opettajat ja oppilaat pois vastakkainasetelmista ja puolustuspoteroistaan rakentamaan myötäelävää ja ymmärtävää vuorovaikutuskulttuuria jossa empatia itseä ja muita kohtaan, sekä yhteys omiin tarpeisiin saa aikaan rehellistä itseilmaisua ja väkivallatonta kommunikointia. Tällaisessa ympäristössä sekä oppilaiden että opettajien tarpeet nähdään yhtä tärkeinä. Tällaisessa ympäristössä on jokaisella turvallista, helppoa ja mukavaa olla. Tämän toteutuessa näkisimme NVC:n harjoittamisen olevan parhaimmillaan perusteellisesti ja syvällisesti konflikteja ennaltaehkäisevää ja ymmärrystä rakentavaa. 

Tähän tavoitteeseen pääsemiseen tarvitaan osaavia opettajia, aikaa, koulutusta, motivaatiota sekä rohkeutta kohdata itsemme ja toisemme avoimesti ja rehellisesti. NVC:n oppiminen ja sen omaksuminen osaksi elämää on matka ja prosessi. Uskomme kuitenkin kaiken tämän olevan mahdollista, sillä näemme ihmisten olevan pohjimmiltaan myötätuntoisia ja rauhaa rakastavia, luontaisia sydämestä antajia. NVC:n opettelussa ei olekaan kyse vain uuden metodin opettelusta vaan pitkälti vanhan ja toimimattoman pois purkamisesta. Useimmat meistä on lapsena kasvatettu ympäristössä, jossa ainakin jonkinlainen syyttely, toruminen ja tarpeidemme mitätöinti on ollut arkipäivää. Tällainen kasvatus luo vastarintaa ja synnyttää muurin myötätuntoisen sisimpämme ympärille. NVC voi toimia muurin murtajana, jotta voimme taas löytää tuon yhteyden itsestämme ja toisistamme. Tarve konflikteille ja toisten syyttelylle vähenee sitä mukaan, kun saamme yhteyttä omaan ja toistemme myötäelävään ytimeen ja opimme avoimesti tunnistamaan tarpeet tekojen taustalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti