Vuorovaikutus OPS:ssa

Tässä kappaleessa tarkastelemme sitä, miten opetussuunnitelma painottaa konfliktien ennaltaehkäisyyn liittyviä valmiuksia. Suuntaamalla tarkastelumme opetussuunnitelmaan näemme sen, miten valtakunnallisella tasolla arvotetaan väkivallattomuutta ja konfliktivapaata koulua. Ristiriitojen käsittelyä painotetaan opetussuunnitelmassa osallistuva kansalaisuus- ja yrittäjyys- aihekokonaisuuksien alla sekä äidinkielen sisällöissä ja terveystiedon sisällöissä, joissa se liittyy arkielämän terveyteen ja valintoihin (Ops, 2004, 40, 54, 80, 111, 201). Opetussuunnitelma ei sinänsä anna suuntia siihen, miten ristiriitoja tulisi ratkaista, mutta painottaa kyllä vuorovaikutustaitoja ja konfliktien ennaltaehkäisyä edistäviä valmiuksia. Väkivallattomuudesta puhutaan opetussuunnitelmassa turvallisuus ja liikenne- aihekokonaisuuden alla, jossa väkivallattomuutta, turvallisuutta ja rauhaa edistävät mallit on mainittu keskeisiksi sisällöiksi (ops 2004, 42).

Opetussuunnitelman perusteiden (2004, 14) mukaan perusopetuksen arvopohjana ovat ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia,sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Perusopetuksen tulisi edistää yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta sekä yksilön oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista. Opetuksen avulla tulisi edistää myös suvaitsevaisuutta ja kulttuurien välistä ymmärtämystä. Perusopetuksen tehtäviksi luetellaan opetuksen lisäksi myös kasvatus sekä kulttuurin, ajattelun ja toimintatapojen uudistaminen.

Opetussuunnitelman perusteissa puhutaan myös sosiaalisen ja psyykkisen oppimisympäristön luomisesta, johon kuuluvat oppilaan kognitiiviset ja emotionaaliset tekijät sekä toisaalta vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvät tekijät. Oppimisympäristön tulisi olla myös fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallinen. Sen tulisi tukea opettajan ja oppilaan välistä sekä oppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta tavoitteenaan avoin, rohkaiseva, kiireetön ja myönteinen ilmapiiri. (ops, 2004, 18.) Opetussuunnitelman perusteissa tähdennetään myös toimintakulttuurin avoimuutta ja sen vuorovaikutteisuutta. Oppilaalla tulisi olla mahdollisuus osallistua toimintakulttuurin luomiseen ja sen kehittämiseen. (ops, 2004, 19.)

Opetussuunnitelman perusteissa on mainittu omana aihekokonaisuutenaan ihmisenä kasvaminen, jonka tulisi olla koko opetuksen kattavaa. Tavoitteena on tukea oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja elämän hallinnan kehittymistä sekä luoda kasvuympäristö tukemaan tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta. Tavoitteita ovat myös mm. ryhmän ja yhteisön jäsenenä toimiminen ja oman toimintansa eettisyyden tunnistaminen. Perusteissa puhutaan myös oikean ja väärän tunnistamisesta. (ops, 2004, 38.). NVC:ssä vuorovaikutuksessa  taas on tavoitteena syvempi tekojen takana olevien tarpeiden tunnistaminen, eikä tekoja sinänsä jaeta oikeisiin tai vääriin (Rosenberg, 2003). 

Vuorovaikutustaitoja painotetaan läpi opetussuunnitelman äidinkieli ja kirjallisuus- osion (ops, 2004, 46-51, 53-55). Ne mainitaan myös terveystiedon alla osana voimavaroja ja selviytymisen taitoja (ops, 2004, 201). Päättöarvioinnin hyväksi (8) arvosanaksi äidinkielen ja kirjallisuuden osiossa on kirjoitettu, että vuorovaikutustaitojen tulee olla sillä tasolla, että oppilas: rohkenee ilmaista itseään; osaa kuunnella päättelevästi ja arvioivasti;osaa toimia rakentavasti kun ollaan eri mieltä; osaa ilmaista sanottavansa niin, että keskeinen viesti välittyy ja että oppilas osaa vastaanottaa ja antaa rakentavaa palautetta (ops, 2004, 81-82).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti